De Europese Commissie mengt zich in de strijd om het nieuwe aircomiddel R1234yf. Ze wil testen laten uitvoeren om te onderzoeken of het middel echt gevaarlijk is.

Mercedes weigert het nieuwe aircomiddel toe te passen omdat het brandgevaarlijk en giftig zou zijn, waarop Frankrijk de verkoop van enkele nieuwe Mercedes-modellen blokkeert.

Mercedes heeft zelf enkele tests uitgevoerd en daaruit geconcludeerd dat het brandgevaar bij gebruik van R1234yf na een crash te groot is. Daarop besloot Mercedes het bestaande middel R134a te blijven gebruiken, maar de Europese Unie schrijft voor nieuwe modellen het gebruik van het nieuwe middel voor.

Frankrijk stelt verkoopverbod in

Frankrijk besloot daarop om voor de Mercedes A- en B-klasse, de CLA en de SL geen kentekens meer te verstrekken, ondanks het feit dat de auto’s een typegoedkeuring hebben die in heet Europa geldig is. Daartegen is Mercedes in beroep gegaan, aanvankelijk bij de Franse rechtbank die het Duitse merk gelijk gaf, maar die uitspraak omzeilde de Franse overheid door zich te beroepen op een Europese wet. Daartegen is Mercedes nu ook weer in beroep gegaan.
Brussel wil blijkbaar een einde maken aan de strijd en stelt nu zelf experts aan om alles te onderzoeken. Het gaat daarbij om het onderzoeken van de methodiek van tests waarvan de uitkomsten elkaar tegenspreken van Mercedes, het Kraftfahrtbundesamt en SAE. Wanneer de uitkomsten bekend worden, is niet meegedeeld.
Lees meer autonieuws op Carros.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl